Marketingul reprezintă una dintre cele mai mari cheltuieli pentru majoritatea întreprinderilor. În calitate de proprietar de afaceri sau agent de marketing, vrei să te asiguri că banii atribuiți sunt cheltuiți în cel mai productiv mod posibil. Există o mulțime de firme și companii care abordează diferite tactici de marketing, fără să se ghideze după un plan strategic. Prin urmare, succesul nu poate fi garantat, iar risipa financiară se resimte, deoarece rezultatele nu se pliază pe necesitățile și obiectivele propuse.
Iată cum poți să-ți dezvolți afacerea strategic și să maximizezi rentabilitatea investiției generată din bugetul de marketing cu un plan bine definit. Nu ai nevoie de abilități de design pentru a face un plan grozav care să te ajute să dezvolți afacerea.
Ce este un plan de marketing?
Un plan de marketing este un raport care prezintă strategia de marketing pentru anul, trimestrul sau luna care urmează. De obicei, un plan de marketing include:
- O prezentare generală a obiectivelor de marketing și publicitate ale companiei
- O descriere a poziției curente de marketing a companiei
- O cronologie a efectuării sarcinilor din strategia aplicată
- Indicatorii cheie de performanță (KPI) pe care îi veți urmări
- O descriere a pieței țintă a afacerii și a nevoilor clienților
A învăța cum să scrii un plan de marketing te obligă să te gândești la pașii importanți care duc la o strategie de marketing eficientă, iar un plan bine definit te va ajuta să rămâi concentrat asupra obiectivelor tale de marketing la nivel înalt.
Tipuri de planuri de marketing
1. Planuri de marketing trimestriale sau anuale: aceste planuri evidențiază strategiile sau campaniile pe care le vei aborda într-o anumită perioadă de timp.
2. Plan de marketing plătit: acest plan ar putea evidenția strategii plătite, cum ar fi publicitate nativă, PPC sau promoții plătite pe rețelele sociale.
3. Plan de marketing pe rețelele sociale: acest plan ar putea evidenția canalele, tacticile și campaniile pe care intenționezi să le realizezi în mod specific pe rețelele sociale.
4. Plan de marketing de conținut: acest plan poate evidenția diferite strategii, tactici și campanii în care veți folosi conținut pentru a vă promova afacerea sau produsul.
5. Plan de marketing pentru lansarea unui produs nou: acest plan va fi o foaie de parcurs pentru strategiile și tacticile pe care le vei implementa pentru a promova un nou produs.
Cum se creează un plan de marketing?
Sfera de aplicare a planului de marketing variază în funcție de scopul său sau de tipul de organizație pentru care este destinat. De exemplu, puteți crea un plan de marketing care oferă o imagine de ansamblu asupra întregii strategii de marketing a unei companii sau pur și simplu să vă concentrați pe un anumit canal, cum ar fi SEO, social media marketing, content marketing. Iată pașii pe care trebuie să îi urmați pentru a realiza un plan eficient:
- Scrieți un rezumat executiv
- Stabiliți obiective de marketing bazate pe valori
- Subliniați persoanele de utilizator
- Realizați o cercetare amănunțită a concurenței de piață
- Setați linii de bază și valori cheie precise
- Creați o strategie de marketing acționabilă
- Setați liniile directoare de urmărire sau raportare
Diferența dintre strategia de marketing și planul de marketing
O strategie de marketing descrie modul în care o afacere va îndeplini o anumită misiune sau obiectiv. Aceasta include campaniile, conținutul, canalele și software-ul de marketing folosit pentru a îndeplini misiunea respectivă și a urmări succesul acesteia.
Un plan de marketing conține una sau mai multe strategii de marketing. Să presupunem, de exemplu, că afacerea ta lansează un nou produs software la care dorește să se înscrie clienții. Acest lucru necesită ca departamentul de marketing să dezvolte un plan care va ajuta la introducerea acestui produs în industrie, generând înscrierile dorite.
Departamentul decide să lanseze un blog dedicat acestei industrie, o nouă serie de videoclipuri YouTube pentru a stabili expertiză și un cont pe Facebook pentru a se alătura conversației despre acest subiect. Toate acestea servesc la atragerea unui public și la transformarea acestuia în utilizatori de software.
Puteți vedea diferența dintre planul de marketing al afacerii și cele trei strategii de marketing?
În exemplul de mai sus, planul de marketing al companiei este dedicat introducerii unui nou produs software pe piață și generării de înscrieri. Compania va executa acest plan cu trei strategii de marketing: un nou blog de industrie, o serie de videoclipuri YouTube și un cont de Facebook.
Sursă: blog.hubspot.com