Când vorbim despre conceptele de marketing, adesea ne referim la strategia pe care firmele o implementează pentru a satisface nevoile clienților, a crește vânzările, a maximiza profitul și a învinge concurența. Există 5 concepte de marketing pe care organizațiile le adoptă și le execută: conceptul de producție, concept de produs, concept de vânzare, concept de marketing și concept de marketing societal.
Marketingul este un departament de management care încearcă să conceapă strategii care să construiască relații profitabile cu consumatorii țintă. Specialiştii în marketing trebuie să răspundă la 2 întrebări importante. Care este cea mai bună filosofie pentru o companie în stabilirea strategiilor de marketing? Care va fi importanța organizației, a clienților și a intereselor societății? Există cinci concepte alternative, cunoscute și sub denumirea de filozofii de management, în baza cărora organizațiile își proiectează și își desfășoară strategiile de marketing pentru a răspunde la aceste două întrebări.
1. Production Concept
În filozofiile conceptului de producție, consumatorii preferă produsele disponibile și accesibile. Prin urmare, managementul ar trebui să se concentreze pe procesele de producție și distribuție. Într-o piață în curs de dezvoltare, conceptul de producție oferă opțiunea de extindere a pieței. Afacerile și companiile nu acordă nicio importanță nevoilor și dorințelor clienților în ceea ce privește actualizarea produselor. Această strategie poate funcționa în mediul economiilor de scară în care afacerile cresc și se extind. Dacă companiile încep să se concentreze pe clienți și produse de calitate, nu pot face producția în masă.
2. Product Concept
Strategiile de marketing sunt axate pe îmbunătățirea continuă a produselor. Clienții preferă un produs de înaltă calitate, care îndeplinește performanțe și caracteristicile dorite. Conceptul de produs este un pas esențial în a stabili o relație de lungă durată cu clientul. Vânzările, marketingul și distribuția sunt, de asemenea, factori importanți în conceptul de produs.
Un produs de calitate atrage o cotă mare de piață și construiește o imagine puternică a mărcii. O companie nu poate doar să dea identitate produsului, ci și să adauge valori funcționale și uzabilitate, astfel încât un client să-l poată cumpăra de pe piață pentru a obține beneficii maxime. Conceptul de produs se încadrează în categoria strategiei de marketing și orientare pe care se bazează multe afaceri și companii.
3. Selling Concept
În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, industria producea mitraliere, arme și alte echipamente de război. Când războiul s-a terminat, industriașii și-au întreptat atenția asupra bunurilor de larg consum. Ei au menținut același ritm de producție ca pe vremea războiului în anii 1950. În consecință, ofertele au depășit cererea de pe piață. Afacerile și companiile s-au confruntat cu o mare provocare și anume, aceea de a-și vinde produsele și serviciile.
Marketerii au dezvoltat multe tehnici precum calificarea, închiderea și sondarea în aceeași perioadă a anilor 1950 și 1960. Afacerile și companiile au creat departamente de vânzări separate și au început să angajeze personal de vânzări. Așa a apărut profesia de vânzări și marketing. Conceptul de vânzare se bazează pe premisa că aceștia nu vor cumpăra bunuri/servicii ale mărcii decât dacă efectuați activități de vânzare și promovare la scară largă.
Prin urmare, întreprinderile și companiile ar trebui să desfășoare activități de promovare și marketing pentru a-și accelera produsul pe piață. Clienții au nevoi interioare, iar sarcina agențiilor de marketing este să le transforme nevoile în vânzarea de produse prin motivație și persuasiune.
4. Marketing Concept
Acest tip de filozofie de marketing ajută companiile să-și crească volumul de vânzări. Piețele sunt competitive peste tot în lume, iar dacă acestea nu sunt în măsură să urmărească clienți pentru produsele și serviciile lor, atunci va fi dificil pentru afaceri să supraviețuiască. Având în vedere că firmele și companiile încearcă să vizeze majoritatea clienților de pe piață, este de înțeles ca produsele să devină cât mai vizibile publicului țintă. Deci, există două beneficii: vânzarea și comercializarea produselor în același timp. Dacă companiile nu urmează acest concept, atunci mințile clienților nu se vor schimba niciodată și vor cumpăra întotdeauna mărci consacrate.
5. Societal Marketing Concept
Conceptul de marketing societal pune bunăstarea umană pe primul loc înaintea profiturilor și a satisfacerii dorințelor. Marketingul societal subliniază responsabilitățile sociale și sugerează că, pentru a susține succesul pe termen lung, compania ar trebui să dezvolte o strategie de marketing care să ofere valoare clienților pentru a menține și îmbunătăți bunăstarea atât a clienților, cât și a societății. Conceptul de marketing societal s-a dezvoltat din conflictul dintre nevoile pe termen scurt ale consumatorilor individuali și bunăstarea pe termen lung a societății.iedunote.com
Sursă: iedunote.com