Marketingul este procesul prin care au loc schimburi între persoane sau grupuri sociale. Este un proces prin care indivizii și grupurile obțin ceea ce au nevoie și își doresc prin crearea și schimbul de produse și valori cu ceilalți. Cea mai timpurie formă de marketing nu avea niciun fel de bani sau valoare tangibilă asociată. Schimbul a avut loc numai cu înțelegerea dintre cumpărător și vânzător de a oferi bunuri și servicii în schimbul altor bunuri și servicii.
Într-o economie la nivel de subzistență, nevoie de schimb de bunuri este puțin probabilă, deoarece diviziunea muncii este la un nivel rudimentar: majoritatea oamenilor produc aceleași bunuri sau produse similare.Schimbul interregional între zone geografice disparate depinde de mijloacele de transport adecvate.
Astfel, înainte de dezvoltarea călătoriilor cu rulote și a navigației, schimbul produselor unei regiuni cu cele ale alteia era limitat. Piața sau târgul din sat, comerciantul ambulant sau vânzătorul ambulant și magazinul în care clienții puteau avea astfel de bunuri precum pantofi și mobilier făcute la comandă erau caracteristici ale marketingului în Europa rurală. În esență, marketingului este procesul de schimb în care două sau mai multe părți își dau ceva de valoare reciproc pentru a-și satisface nevoile.
Marketingul a există încă de la începutul omenirii. Formele sale s-au schimbat constant aducând noi dimensiuni în concept. Forma anterioară de marketing consta în acele activități care vizau în primul rând transferul de bunuri de la un capăt la altul, adică de la vânzător la cumpărător. În forma anterioară de marketing nu exista o recunoaștere a valorii, a clientului și a cerințelor acestora. Vânzătorul și-ar găsi de lucru doar pentru a face un produs nou și a-l oferi oricui este gata să plătească ceva în schimb.
Toate fațetele unei organizații trebuie să contribuie mai întâi la evaluarea și apoi la satisfacerea nevoilor și dorințelor consumatorilor. Companiile au dus această formă de marketing timpurie, în ideea de a-și cunoaște cât mai bine publicul țintă, cu un pas mai departe, concentrându-se pe stabilirea și menținerea relațiilor atât cu clienții, cât și cu furnizorii.
Acest efort a reprezentat o schimbare majoră față de conceptul tradițional de marketing ca un simplu schimb între cumpărător și vânzător; Marketingul relațional, prin contrast, implică relații pe termen lung, cu valoare adăugată dezvoltate în timp cu clienții și furnizorii.
Sursă: dspmuranchi.ac.in