Industria de publicitate și marketing a suferit schimbări semnificative în ultimii 20 de ani. Utilizarea internetului la scară largă a condus la schimbarea comportamentului utilizatorului și la o divergență a atenției consumatorilor de la formele tradiționale de media către mediile digitale.
Deși conectarea la internet prin intermediul computerelor personale a reprezentat un punct culminant în dezvoltarea tehnologică din vremea respectivă, conectivitatea sporită pe care smartphone-urile au permis-o în ultimii ani a creat o schimbare și mai semnificativă. Drept urmare, publicitatea pe smartphone este acum o parte integrantă a campaniilor de marketing de brand.
Ascensiunea smartphone-ului
În iunie 2004, revista Economist a publicat un articol care descrie schimbările prin care trece industria de publicitate și marketing, numind perioada actuală „una dintre cele mai dezorientate vremuri din istoria sa”. Formele tradiționale de publicitate și marketing nu mai dădeau rezultate din cauza unei diversități tot mai mari a mass-mediei și a apariției noilor tehnologii, în special a internetului.
Potrivit unui raport din 2019 al firmei de cercetare eMarketer, pe măsură ce oamenii își petreceau mai mult timp online pentru a face cumpărături, pentru a se distra și pentru a căuta o varietate de platforme digitale de informații, cum ar fi computere, tablete și telefoane mobile, formele tradiționale de publicitate iar marketingul, cum ar fi televiziunea și formularele tipărite, au fost înlocuite.
Astăzi, oamenii sunt conectați la internet în orice moment al zilei, fiind responsabil pentru această conectivitate omniprezentă. Potrivit Centrului de Cercetare Pew, începând cu 2021, 85% dintre americani dețin acum smartphone-uri, spre deosebire de 2011, când statisticile indicau un procent de doar 35%.
Înțelegerea diferitelor date demografice referitoare la persoanele care folosesc smartphone-uri și la modul în care acestea le folosesc a devenit o parte vitală a modului în care agenții de marketing promovează produse sau servicii către publicul țintă.
Efectul smartphone-ului asupra marketingului și publicității
Odată cu creșterea utilizării dispozitivelor inteligente, adică începând cu anul 2000, agenții de marketing și publicitate trebuiau să își ajusteze strategiile și campaniile în consecință pentru a se adapta noului trend. De exemplu, companiile fără un site web compatibil cu dispozitivele mobile riscau să piardă o expunere valoroasă la interogările de căutare web ale platformei Google.
În 2015, Google și-a schimbat algoritmul, astfel încât mai multe site-uri web compatibile cu dispozitivele mobile au primit o plasare prioritară pentru interogările de căutare făcute pe dispozitive mobile, o schimbare pe care unii din presă au numit-o „Mobilegeddon”, potrivit Huffington Post.
O altă schimbare pe care au trebuit să o introducă agenții de marketing și de publicitate în practicile lor viza faptul că aceste dispozitive inteligente nu sunt doar receptori, ci și transmițători de informații. Smartphone-urile au devenit depozite uriașe de informații despre gusturile și preferințele individuale, astfel că marketerii din industrie au avut capacitatea de a fi mult mai specifici în campaniile lor de publicitate și marketing, oferind mai multe mesaje relevante utilizatorilor decât au făcut-o în trecut.
Un sondaj din 2015 a constatat că 91% dintre utilizatorii de smartphone ar căuta informații utile pe dispozitive în timp ce încercau să îndeplinească o sarcină. Mai mult, conform datelor Google din 2015, aproximativ 69% dintre utilizatorii de smartphone-uri căutau destinații de călătorie în timp ce așteptau metroul, iar 82% dintre utilizatori au apelat la telefoanele atunci când se gândeau să cumpere un anumit produs în timp ce stăteau într-un magazin.
Viteza și relevanța reclamelor sunt considerate, în prezent, de o importanță majoră pentru mărcile care vor să facă o impresie care să influențeze procesul decizional al potențialilor consumatori. În 2020, publicitatea mobilă a reprezentat o cotă de aproximativ 70% din toate veniturile publicitare pe internet.
Pe măsură ce tehnologia de colectare și analiză a datelor de pe smartphone devine tot mai sofisticată, viteza și relevanța campaniilor publicitare și de marketing vor fi semnificativ mai importante. Cheia este să ajungeți la consumatori cu un mesaj relevant la momentul potrivit prin canalele adecvate.
Sursă: investopedia.com