Marketingul afiliat este un model de publicitate în care o companie compensează editorii terți pentru a genera trafic sau pentru a conduce la produsele și serviciile companiei. Editorii terți sunt afiliați, iar comisionul îi stimulează să găsească modalități de promovare a companiei.
Internetul a crescut proeminența marketingului afiliat. Amazon (AMZN) a popularizat practica prin crearea unui program de marketing afiliat prin care site-urile web și bloggerii pun link-uri către pagina Amazon pentru un produs revizuit sau discutat pentru a primi taxe de publicitate atunci când se face o achiziție.
În acest sens, marketingul afiliat este, în esență, un program de marketing cu plata pentru performanță în care actul de vânzare este externalizat printr-o rețea vastă. Deși este o practică anterioară internetului, lumea marketingului digital, a analizei și a cookie-urilor a făcut din aceasta o industrie de miliarde de dolari.
O companie care derulează un program de marketing afiliat poate urmări link-urile care aduc clienți potențiali și, prin analize interne, poate vedea câte se convertesc în vânzări. Un comerciant care dorește să ajungă la o bază mai largă de utilizatori de internet și cumpărători poate angaja un afiliat. Un afiliat ar putea fi proprietarul mai multor site-uri web sau liste de marketing prin e-mail.
Cu cât un afiliat are mai multe site-uri web sau liste de e-mail, cu atât rețeaua sa este mai largă. Afiliatul angajat comunică apoi și promovează produsele oferite pe platforma de comerț electronic în rețeaua sa. Acest lucru se face prin difuzarea de reclame banner, anunțuri text sau link-uri pe site-urile sale sau trimițând e-mail clienților.
Firmele folosesc reclame sub formă de articole, videoclipuri și imagini pentru a atrage atenția publicului asupra unui serviciu sau produs. Vizitatorii care dau click pe anunțuri sau pe link-uri sunt redirecționați către site-ul de comerț electronic. Dacă achiziționează produsul sau serviciul, comerciantul creditează contul afiliatului cu comisionul convenit, care ar putea fi de 5% până la 10% din prețul de vânzare.
Scopul acestui model este de a crește vânzările și de a crea o soluție câștigătoare atât pentru comerciant, cât și pentru afiliat. Sistemul este unic și profitabil și devine din ce în ce mai popular. Internetul și tehnologiile de îmbunătățire fac modelul mai ușor de implementat.