Managementul strategic se referă la managementul resurselor unei organizații pentru a-și atinge scopurile și obiectivele. Presupune stabilirea de obiective, analiza mediului competitiv, analiza organizației interne, evaluarea strategiilor și asigurarea faptului că se implementează strategiile în cadrul organizației.
Înțelegerea managementului strategic
Managementul strategic este împărțit în mai multe școli de gândire. O abordare prescriptivă a managementului strategic subliniază modul în care strategiile ar trebui dezvoltate, în timp ce o abordare descriptivă se concentrează asupra modului în care strategiile ar trebui puse în practică. Aceste școli diferă dacă strategiile sunt dezvoltate printr-un proces analitic, în care toate amenințările și oportunitățile sunt luate în considerare, sau sunt mai mult ca principii directoare generale care trebuie aplicate.
Cultura de afaceri, abilitățile, competențele angajaților și structura organizațională reprezintă factori importanți care pot influența modul în care o organizație își poate atinge obiectivele declarate. Firmelor inflexibile le este dificil să reușească într-un mediu de afaceri care se află într-o continuă schimbare. Crearea unei bariere între dezvoltarea strategiilor și implementarea lor poate îngreuna decizia managerilor în a determina dacă obiectivele au fost îndeplinite eficient.
În timp ce conducerea superioară a unei organizații este în cele din urmă responsabilă pentru strategia acesteia, strategiile în sine sunt adesea declanșate de acțiuni și idei ale managerilor și angajaților de nivel inferior. O organizație poate avea mai mulți angajați dedicați strategiei, mai degrabă decât să se bazeze doar pe directorul executiv (CEO) pentru îndrumare.
Din cauza acestei realități, liderii organizaționali se concentrează pe asimilarea informațiilor din strategiile trecute și pe examinarea mediului în general. Cunoștințele colective sunt apoi folosite pentru a dezvolta strategii viitoare și pentru a ghida comportamentul angajaților. Din aceste motive, un management strategic eficient necesită atât o perspectivă interioară, cât și una exterioară.
Considerații speciale
Punerea în practică a planurilor de management strategic este cel mai important aspect al planificării în sine. În practică, planurile implică identificarea punctelor de referință, realinierea resurselor – financiare și umane – și punerea în aplicare a resurselor de conducere pentru a supraveghea crearea, vânzarea și implementarea produselor și serviciilor.
Ce este managementul strategic?
Managementul strategic este procesul de stabilire a unor scopuri, proceduri și obiective pentru a face o companie sau organizație mai competitivă. De obicei, managementul strategic urmărește desfășurarea eficientă a personalului și a resurselor pentru a atinge aceste obiective. Adesea, managementul strategic include evaluarea strategiei, analiza organizării interne și execuția strategiei în întreaga companie.
De ce este important managementul strategic?
În afaceri, managementul strategic este important pentru că permite unei companii să analizeze domenii de îmbunătățire operațională. În multe cazuri, ar putea să fie un proces analitic, care identifică potențialele amenințări și oportunități, sau pur și simplu un proces care să urmeze liniile directoare generale. Având în vedere structura organizației, o companie poate alege să urmeze o abordare prescriptivă sau descriptivă a managementului strategic. Sub un model prescriptiv, strategiile sunt conturate pentru dezvoltare și execuție. În schimb, o abordare descriptivă descrie modul în care o companie poate dezvolta aceste strategii.
Exemplu de management strategic?
Luați în considerare o companie de dimensiuni mai mari care dorește să obțină rate de vânzări online mai ambițioase. Pentru a îndeplini aceste obiective, compania va dezvolta o strategie pe care o va comunica, o va aplica în diferite unități și departamente din organizație. Dacă se aplică o strategie eficientă, în mod ideal, aceasta va ajuta compania să-și atingă obiectivele printr-un proces unic, coordonat.
Sursă: investopedia.com