O afacere poate alege să utilizeze o abordare holistică de marketing atunci când are convingerea puternică că toate aspectele strategiei sale sunt interconectate. Dezvoltarea de programe de marketing, cum ar fi mixul de marketing, proiectarea campaniilor de marketing și implementarea proceselor de marketing nu sunt funcții de afaceri izolate sub un concept de marketing holistic. În schimb, afacerea ia decizii de marketing și implementează campanii bazate pe atingerea unui obiectiv organizațional comun.
Procesul de marketing holistic ia în considerare considerațiile părților interesate, clienților, angajaților, furnizorilor și comunității în ansamblu atunci când creează și implementează strategiil. Marketingul holistic a câștigat în popularitate datorită ratei ridicate de saturație și a concurenței crescute pe piață. Afacerile încep să conștientizeze faptul că se pot distinge printr-o abordare holistică de marketing, creând în același timp sinergie între departamentele din organizație.
Deși strategiile de implementare diferă de la o companie la alta, fiecare abordare de marketing holistică include patru componente principale: marketing relațional, marketing integrat, marketing intern și marketing societal.
1. Marketing relațional
Scopul marketingului relațional este de a construi relații puternice și de lungă durată cu diverse părți interesate și alte părți importante ale afacerii. Clienții, angajații, entitățile finanțatoare, furnizorii, vânzătorii, agențiile de reglementare și firmele competitive sunt toți parteneri necesari pentru ca o afacere să prospere. Fiecare are un impact semnificativ asupra succesului sau eșecului companiei. Marketingul relațional se concentrează pe stabilirea de relații cu o parte interesată și necesită, de asemenea, păstrarea și creșterea fiecărei relații în timp.
2. Marketing integrat
În cadrul componentei de marketing integrat al unei strategii holistice, companiile lucrează pentru a lua decizii de marketing care oferă valoare părților interesate printr-un mesaj clar și concis. Toate activitățile din cadrul marketingului integrat, inclusiv publicitatea, relațiile publice, marketingul direct, comunicațiile online și marketingul pe rețelele sociale sunt sincronizate pentru a se asigura că partenerii de afaceri ai companiei și clienții au aceeași experiență și percepție asupra companiei.
3. Marketing intern
Marketingul intern are ca scop satisfacerea nevoilor specifice ale propriilor angajați. Această ramură se asigură că angajații sunt mulțumiți de munca pe care o desfășoară în fiecare zi, precum și de filosofia și direcția organizației în ansamblu. O satisfacția crescută în rândul angajaților duce la o satisfacției mai mare în clienților, făcând marketingul intern un aspect cheie al abordării holistice. Obiectivul este reducerea conflictelor, ceea ce duce la o mai bună sinergie în activitățile de marketing prezentate consumatorilor.
4. Marketingul societal
Această componentă extinde aria unei companii dincolo de clienții care își consumă produsul sau serviciul către societate în general. Marketingul societal are ca scop crearea de inițiative de marketing care se bazează pe practici de afaceri solide din punct de vedere etic, cum ar fi producția ecologică sau interacțiunea semnificativă cu cei din jur. Campaniile de marketing care sunt în mod intenționat responsabile din punct de vedere social oferă o altă metodă pentru ca întreprinderile să construiască relații de lungă durată, benefice cu părțile interesate și cu partenerii.
Sursă: investopedia.com