Analiza și soluționarea problemelor etice dintr-o companie

Etica în afaceri se referă la aplicarea unor serii de standarde morale în situații concrete ce țin de lumea business-urilor. O problemă de natură etică apare atunci când deciziile luate în cadrul unei organizații au consecințe în plan social. Dilemele rezultă din dorința de a atinge performanțele economice, însă realizarea unui echilibrului între ceea ce se dorește și a evita consecințele sociale, poate fi dificil de realizat. 

Aceste soluționări care să combine sistemul propriu de valori și modul de satisfacere practică nu sunt tot timpul la îndemână, ceea ce pot provoca bătăi de cap în cadrul unei corporații. Managerii trebuie să investigheze toate aspectele problemei și să adopte cea mai potrivită și corectă decizie care să fie aleasă pe baza consecințelor sociale și mai puțin după rezultatele economice de moment. Oamenii de afaceri se confruntă tot timpul cu probleme de natură etică, rezultate dintr-o varietate de surse, unele fiind mai rare, altele prezente cu regularitate. 

Aceste dileme etice se definesc ca niște situații neclare, probleme care îi pun în dificultate pe cei responsabili de luarea deciziilor în cadrul unei organizații, din dorința de a echilibra performanțele economice cu cele sociale. Așadar, se pune întrebarea dacă afaceristul trebuie să-și asume riscurile acțiunilor sale economice și totodată responsabilitatea în urma deciziilor luate sau să rămână pe calea morală, lipsită de temeri și de judecata socială. 

Pentru a putea preveni sau soluționa aceste probleme etice, trebuie să știm cum să le depistăm, însă mortalitatea poate fi înțeleasă diferit. Unii pot considera că în urma unei acțiuni a rezultat încălcarea standardelor morale, pe când alții nu urmăresc aceeași scară de valori. De aceea, nimeni nu poate spune cu certitudine ce este bine și ce este rău, pentru că în mediul afacerilor, un beneficiu pentru unii reprezintă o daună pentru alții. Nimeni nu poate spune precis, nici în cele mai simple situații, că un standard moral este bun sau rău, dar se poate dovedi că nu exprimă doar un beneficiu pentru unii, ci și o obligație față de alții. 

Peter Drucker afirmă că toți cei angajați în afacere, fie proprietar, manager sau distribuitor,  trebuie să își asume conștient responsabilitatea pentru binele comun și să-și înfrâneze interesul propriu atunci când executarea lor dăunează acestora și libertății individuale. Respectarea angajamentelor făcute, nonviolența, ajutorul mutual, respectul pentru persoană și pentru proprietate sunt reguli morale pe baza cărora ar trebui să se ghideze toți întreprinzătorii din mediul afacerilor.

Articolul precedent

Marketingul social: definiție și caracteristici

Strategia cooperării cu stakeholderii în proiectarea unui produs

Articolul urmator
Articolul precedent

Marketingul social: definiție și caracteristici

Strategia cooperării cu stakeholderii în proiectarea unui produs

Articolul urmator